- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Lassen is vakmanschap, maar het is vandaag geen evidentie om gekwalificeerd personeel te vinden. Abicor Binzel wil zijn klanten daar op alle mogelijke manieren in ondersteunen. Al sinds zijn ontstaan houdt de fabrikant van las- en snijtoortsen vast aan zijn onafhankelijkheid om gedegen advies te kunnen geven en technische kennis te delen. Abicor Binzel houdt ook zijn vinger aan de pols van nieuwe ontwikkelingen oplossingen voor cobots, rookafzuiging en e-mobility die weer getuigen van die expertise. Want wat hypes ook mogen beloven, basiskennis zal de voorwaarde blijven om tot een mooi eindresultaat te komen.
Abicor Binzel begon zijn internationale expansie in de jaren 70 met de ontwikkeling van de Euroconnector. Technische kennis was toen al wat het verschil maakte. In 1980 was Abicor Binzel Benelux aan de beurt. “Onze oprichting viel toen samen met de eerste editie van een lasbeurs. Een uitgelezen moment om te tonen wat we allemaal in huis hadden om lassers te ondersteunen”, herinnert zaakvoerder Jan Laerte zich. Intussen is Abicor Binzel op alle continenten aanwezig en mag het zich marktleider in las- en snijtoortsen noemen. Enerzijds door de sterkte in de breedte van het gamma dat werd aangevuld met de noodzakelijke lastoebehoren en robotperiferiesystemen. Anderzijds door zijn onafhankelijke positie in de markt. Laerte: “Dat geeft ons een unieke positie, tegen de huidige markttrend in. Een noodzakelijke om onze rol van technische ondersteuning te kunnen waarmaken. We kunnen vanuit R&D zelf de ontwikkelingen sturen.”
Een van de hypes van het moment zijn de las-cobots, collaboratieve robots voor lassen die ten opzichte van hun grote broers het voordeel van intuïtief programmeren en een lagere kostprijs hebben. Vooral voor kleinere werkstukken kunnen ze van meerwaarde zijn. “Veiligheid is echter cruciaal. Een cobot mag dan wel inherent veilig zijn, dat maakt de toepassing nog niet veilig”, geeft product manager Jean-Paul Depessemier aan. “Zeker bij lassen dat extra gevaren met zich meebrengt door spatten, UV-licht, uitstekende draad … Daarom is een geïntegreerde sturing die alle lasparameters kan beïnvloeden de enige veilige optie. Als de cobot stopt omdat hij een gevaar kan betekenen, moet je er immers zeker van zijn dat ook het lasproces stopt. Dat kan enkel door geïntegreerd te werken. Het is de enige manier om na het doorlopen van een risicoanalyse een CE-markering te kunnen krijgen voor uw toepassing. En dat is wat Abicor Binzel kan leveren.”
Een tweede thema waar veel rond gebeurt is rookgasafzuiging. “Wanneer de normen verstrengen zien we telkens een toeloop, zoals nu in Groot-Brittannië gebeurt”, vertelt Laerte. “Het is echter altijd een compromis tussen zo efficiënt mogelijk afzuigen aan de bron en de lasser zo comfortabel laten werken. Je kan er niet omheen dat er een volume rond de toorts bijkomt en dat het gewicht zal toenemen. Abicor Binzel heeft al veel geïnvesteerd en blijft ook veel investeren om dat compromis zo goed mogelijk te maken.” De ontwikkelingen focussen zich op lichter, comfortabeler en beter te gebruiken. “Een mooi voorbeeld daarvan zijn onze luchtgekoelde MB EVO PRO las- pistolen met de innovatieve lichtgewicht BIKOX LW die tot 34% gewichtsbesparing kunnen opleveren”, vult Depessemier aan. “Dat garandeert een optimaal gebruikscomfort in alle lasposities en zal dus ook voor lastoortsen met puntafzuiging een zeer interessante technologie zijn.”
Dat Abicor Binzel geen onbekende is bij grote autoconstructeurs heeft onder meer te maken met de intense samenwerking met Scansonic. Samen zetten ze een systeem in de markt om automatisch laserlassen een stuk eenvoudiger te maken. Om de lasnaad te volgen, dient de lasdraad als leidraad. Er zijn met andere woorden geen bijkomende sensoren of camera’s nodig voor de positionering van de laserkop en de aanpassing van de parameters. Abicor Binzel garandeert met zijn MASTER FEEDER dat de draadaanvoer bijzonder snel en uiterst nauwkeurig gebeurt. Voor elektrische wagens zal de lasnaad nog crucialer worden. Ze zijn immers een pak zwaarder, door onderdelen zoals de batterij, waardoor de constructeurs op andere plaatsen gewicht willen besparen, zonder aan stevigheid in te boeten. Dat maakt de oplossingen van Scansonic en Abicor Binzel des te wenselijker. “Onze optieken en draadaanvoersystemen helpen door hun snelheid ook de capaciteit optrekken”, weet Depessemier nog. “We kunnen ook de hair pins op de kop van de koperen staafjes in de elektromotor verbinden met onze technologie. De uitdagingen zijn nochtans niet min. Ze zijn minuscuul, super geleidend en er zit vaak isolatiemateriaal in de buurt. Ook hier weer maakt technische expertise het verschil om tot een goed werkende oplossing te komen.”