- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Deutsche Gründlichkeit in het Limburgse Neer. Dat is waar het om draait bij Limas CNC machinery, een importeur/dealer van diverse Duitse CNC-machines. Hun brede assortiment bestaat onder andere uit drie-, vier- en vijfassige CNC-bewerkingscentra, portaalfreesmachines en teach-in draaimachines.
Eigenaar Hans Blomen begon Limas ruim twintig jaar geleden als handelsagent van het merk Matec. Al snel kwamen daar andere Duitse leveranciers bij. Hans: ‘Een bewuste keuze. Niet alleen vanwege de Duitse kwaliteit, maar ook omdat de bedrijven relatief dichtbij zitten.’ Sinds enkele jaren is ook zoon Bas Blomen onderdeel van het team. Waar Hans verantwoordelijk is voor de verkoop, richt Bas zich op de service en aftersales. Binnen het team van twaalf man, waarvan acht op de serviceafdeling, is het duidelijk waar de prioriteit ligt. ‘We willen niet de grootste zijn, maar wel een van de beste’ aldus Bas. ‘En dat doen we door ons specifiek te richten op deze merken. Om ergens goed in te zijn, moet je een specialisatie vinden.’ Naast het vaste assortiment is een goede relatie enorm belangrijk voor Limas. ‘Zowel met onze dealers als met de klanten. Met de meeste leveranciers werken we al vanaf de beginjaren samen. Dat zorgt voor vertrouwen, onderling en richting onze klanten.’
Vanuit het dealerschap kwam in 2006 de servicetak erbij. ‘Klanten weten wat ze aan ons hebben’ vult Hans aan. ‘We leveren niet enkel en alleen een machine. We zorgen dat deze goed geïnstalleerd wordt en eventueel aangepast aan de wensen van de klant. Veel klanten hebben zelfs meerdere machines bij ons aangeschaft. Ook na de aankoop weten ze ons te vinden. Doordat we met vaste merken werken, kennen we onze machines goed. Bij storing doen we vooraf onderzoek, wat ervoor zorgt dat we vaak met één bezoek klaar zijn. Onze monteurs kunnen dan direct de juiste onderdelen meenemen en zo de meeste problemen ter plekke oplossen. Daarnaast hebben we van alle machines informatie en schema’s beschikbaar. Of we loggen op afstand in om het systeem te bedienen en waar nodig weer op gang te brengen. Deze manier van werken zorgt ervoor dat klanten zo snel mogelijk weer door kunnen en wij onze manuren bewust kunnen inzetten. En dan zie je het voordeel van een lokale samenwerking. Onze fabrieken zitten relatief dichtbij, de communicatie is goed en wanneer het moet regelen we een koerier zodat het benodigde onderdeel binnen enkele uren is waar het moet zijn.’
Limas is verantwoordelijk voor het Nederlandstalige deel van de Benelux. Om in de toekomst ook het Franstalige deel van België te kunnen bedienen is een nieuwe collega aangenomen, die de taal spreekt. Hans: ‘Het is zo belangrijk om te investeren in een steady team. Zodat je klanten een vast gezicht hebben én je op elkaar kunt vertrouwen. We leiden onze CNC-monteurs bijvoorbeeld zelf op. Deze specifieke kennis leer je niet op school.’
Gevraagd naar de toekomst, zien Hans en Bas dat de focus steeds vaker ligt op complete projecten en geautomatiseerde processen. ‘Waar nodig bieden we een totaaloplossing. Dat doen we door ook mee te denken over het proces en de automatisering. Daarbij is alleen groei niet per se onze ambitie. Wij richten ons vooral op echte contacten en een goede service. En dat kan alleen als je de juiste mensen en onderdelen hebt.’