- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Rolbruggen zijn het instrument bij uitstek om zware lasten in uw productieproces te torsen. Ze bewijzen zich al decennia als een trouwe medewerker voor onder andere laden en lossen. De laatste jaren spitsen de ontwikkelingen zich vooral toe op de integratie van slimme opties in de besturingstechniek om de veiligheid te verbeteren en de productiviteit te verhogen dankzij soepele, gecontroleerde bewegingen.
De voorbije jaren hebben rolbruggen zich ontwikkeld als onontbeerlijke en betrouwbare instrumenten in een werkplaats om zware lasten te verplaatsen. De opmars begon in de jaren 80 wat maakt dat de meeste nu aan het einde van hun economische leven zijn gekomen. Voor wie jarenlang zich zorgvuldig van de onderhoudsvereisten gekweten heeft, zal een herstelling of een retrofit zeker tot de mogelijkheden behoren. Maar er valt ook iets te zeggen voor de installatie van een nieuwe rolbrug. De techniek heeft immers niet stilgestaan. De voorbije jaren stond de integratie van meer intelligentie centraal in de verdere ontwikkeling van de besturing. Het resultaat zijn een pak ‘smart features’ die van toegevoegde waarde kunnen zijn in uw productieproces. Ze laten de rolbrugbediener toe om zijn job sneller en veiliger uit te voeren, waardoor de meerprijs zich snel laat terugverdienen. We stellen er enkele aan u voor.
Lasten kunnen wanneer ze zich aan de takel van de rolbrug bevinden vaak nog gaan slingeren. Door de versnelling en de vertraging van de kraan en de loopkat te regelen kan men dit heen en weer zwaaien echter een halt toe roepen. Het gevolg? Een nauwkeuriger positioneren waardoor de laadcyclus minder lang zal duren.
Om die positionering nog beter te regelen, zijn er nog een aantal extra regelfuncties beschikbaar. Zo kunnen startposities en doelbestemmingen bijvoorbeeld al op voorhand geprogrammeerd worden. Door de knop in te drukken navigeert de rolbrug er zelf naartoe. Ook het takelen kan dan automatisch gebeuren tot de vooraf vastgestelde hijshoogte. Men kan verder de uiteindelijke positionering van de last op een XY-coördinaat gaan versnellen. De rolbrug zal de last dan verplaatsen naar het midden van een geselecteerd gebied. De operator hoeft ze vervolgens maar manueel te laten zakken.
Ook het controleren van de snelheid van de rolbrug gebeurt al een stuk geavanceerder vandaag. Enerzijds kan men de kruipsnelheid instellen. Van zodra de rolbrug of de takel zijn eindpositie nadert kan hij zijn snelheid terugschroeven om zich met een nog hogere nauwkeurigheid voort te bewegen. De operator kan de stapgrootte zelf instellen. Anderzijds is er de microsnelheid. Hieronder verstaat men uiterst langzame bewegingen voor een betere controle over de last. Dit kan op alle bewegingen worden toegepast. De grote joystickbewegingen van de operator worden dan vertaald in langzame, uiterst nauwkeurige lastverplaatsingen. Maar het kan ook sneller als het moet. Het snelheidsbereik voor hijsen en dalen kan vergroot worden wanneer de last lichter is dan de maximale hijscapaciteit, zodat u de laadcyclus en wachttijden kunt reduceren. Een duidelijke verhoging van de efficiëntie.
Durft uw last wel eens schokken bij het oppakken? Dit belast zowel uw materiaal als uw kraan, wat tot vroegtijdige slijtage kan leiden aan mechanische onderdelen (kabels, kabeltrommel, motorreductor …) of aan de stalen constructie. Door de takelaandrijving met frequentiesturing te bewaken, kan de hijssnelheid automatisch verlaagd worden, totdat de last loskomt. Het oppakken van lasten kan dus een stuk soepeler verlopen.