- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
De markt vraagt steeds toenemende logistieke flexibiliteit. De menselijke factor ligt onder de loep (ergonomie, vermijden van congestie, afkeer van saaie en eentonige arbeid…), de druk op de operationele kosten is hoog, en het streven naar duurzaamheid is meer dan ooit aan de orde. Teneinde aan deze uitdagingen tegemoet te komen, dienen we onze magazijnen zo veerkrachtig en responsief mogelijk te ontwerpen. Veel logistieke operaties dienen hierbij de dimensie van verstandig automatiseren als optie toe te voegen aan hun streven naar optimalisatie. Een vooruitblik.
Een magazijn moet ingericht worden aan de hand van diverse vaste parameters. De locatie is er eentje van. Bevindt uw bedrijf zich in een regio waar de vierkante meters bijzonder duur zijn, dan kan een oplossing in de hoogte aangewezen zijn. Bent u actief in een regio die wordt getypeerd door een enorme schaarste op de arbeidsmarkt, dan is automatisering de weg voor u. De laatste jaren is dat nog een tikkeltje moeilijker geworden. Verschillende disruptieve veranderingen hebben hun intrede gedaan. Denk aan de opkomst van e-commerce, waardoor productiebedrijven zelf direct aan de klant leveren en retourverwerking moeten (leren) organiseren. Of aan corona, waardoor automatisering nog meer op de voorgrond komt. Of aan de inval in Oekraïne, waardoor just-in-time leveringen op de schop gingen en voorraad plots weer interessant is.
Het maakt dat bedrijven anders naar hun logistieke processen zijn gaan kijken. Maar hoe kunnen we met zijn allen rekening houden met wat er in de toekomst zal veranderen, zonder glazen bol om in te kijken? Het magazijn van de toekomst moet daarom gestoeld zijn op twee pijlers: flexibiliteit en responsiviteit. Algemeen geldt dat hoe meer je gaat automatiseren, hoe meer je moet inboeten aan flexibiliteit. Maar dat is niet voor elk bedrijf even zwart-op-wit zo. Productiebedrijven kennen hun producten, hun palletten en hun productgamma, en hebben ook het inzicht in hoe dat kan evolueren doorheen de tijd. Zij kunnen zich meer harde automatisering permitteren dan bijvoorbeeld de zogenaamde third party leveranciers, die met contracten en projecten op kortere termijnen werken, wat dergelijke investeringen moeilijker om dragen maakt.
Toch zien we dat automatisering het sleutelwoord vormt voor de komende jaren, ondanks de grotere productdiversiteit die op ons afkomt. Maar dan moeten we denken aan hybride systemen in plaats van de volautomatische magazijnen die we vandaag kennen. Niet de vaste kranen en conveyors van weleer; robots en shuttles zullen hun intrede doen in het magazijn van de toekomst. Die geven bedrijven de mogelijkheden om sneller bij te sturen en bieden een meer redundante opbouw. Drukker in de zomermaanden? Dan least u gewoon een extra robot om de capaciteit snel op te schalen. Dat is de wendbaarheid die bedrijven in de toekomst zullen nodig hebben.
De weg vooruit voor de volledige toevoerketen zal dan ook gedreven worden door IT. AI, big data, digital twins, machine learning…: dit is de technologie die bedrijven zal helpen om snel in te spelen op veranderende marktomstandigheden – of er zelfs al op vooruit te lopen. Belangrijk daarbij is om het volledige plaatje voor ogen te houden. Logistiek is als een puzzel, waarin heel wat stukjes op de juiste plaats moeten terechtkomen. Het magazijn van de toekomst moet bijvoorbeeld ook rekening houden met duurzaamheid, transparantie. Waarom niet nadenken over hoe we over bedrijfsgrenzen heen een magazijn kunnen delen om goederenstromen te optimaliseren?
Wie concreet wil zien hoe het magazijn van morgen eruit kan zien, is welkom bij Log!Ville. Daar worden technologieën samengebracht die hun neus vandaag aan het venster komen steken om logistieke processen te verbeteren. En wie al een blik wil krijgen op het magazijn van overmorgen, kan er digitaal kennismaken met de innovaties die het magazijn zullen heruitvinden.
(Gebaseerd op een lezing tijdens Indumation)
Paul van Nuffel, Senior Business & Innovation Manager, Log!Ville