- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Betrouwbare en stabiele processen zijn uiterst belangrijk in moderne productieomgevingen. MGH heeft er daarom zijn strategische missie van gemaakt om de industrie draaiende te houden met merkonafhankelijke totaaloplossingen voor zware elektromechanische aandrijfgroepen. Met de komst van Johan Duysters als nieuwe eigenaar waait er een andere wind door het bedrijf. De ambitie om die missie waar te maken is er alleen maar door gegroeid. MGH kijkt hoe het verder kan internationaliseren en professionaliseren om klanten op korte termijn te bedienen met de beste technische (totaal)oplossing op lange termijn.
Maintenance & Gears Heyvaert (MGH) uit Machelen heeft zich de afgelopen jaren een bijzonder sterke reputatie uitgebouwd in zware elektromechanische aandrijfgroepen. Harald Heyvaert: “Door de techniek altijd voorop te stellen. Onze medewerkers zijn gepokt en gemazeld in elektromechanica zodat we klanten echt een oplossing voor hun specifieke probleem kunnen bieden. 60% van onze business draait om de revisie van tandwielkasten. We doen er gemiddeld zo’n 1.200 per jaar. Expertise is daarin doorslaggevend voor klanten. Ook re-engineering van bestaande aandrijfgroepen is een vaak voorkomende vraag waar we heel graag onze tanden in zetten. Omdat we merkonafhankelijk zijn, kunnen we steeds de best mogelijke technische en commerciële oplossing voorstellen. Niet alleen de aandrijfgroep zelf, maar ook de bijhorende koppelingen, kortom alles wat nodig is om een plug-and-play antwoord te bieden. Dankzij de gedrevenheid van het team en de voorraad van kritische onderdelen, slagen we er bovendien in onze klanten binnen de kortste keren uit de nood te helpen. En dat 24/7. Dat is de service waarmee we ons willen onderscheiden.”
Het hoofdkwartier ligt in Machelen. Daarnaast beschikt MGH sinds 2011 over een tweede servicecentrum te midden van de Antwerpse haven (waar er ook een mooie voorraad op stock wordt gehouden). Dicht bij de klanten, maar tegelijk fungeert deze site ook als toegangspoort tot de Nederlandse markt. Ook hier slaat de succesformule van MGH immers duidelijk aan. Eigenaar Johan Duysters: “Het is de bedoeling de komende jaren verder in te zetten op internationaliseren en professionaliseren. De schaarste aan technisch personeel vormt voor veel bedrijven de grootste rem op de groei. Dat maakt dat de expertise die we in huis hebben om de industrie draaiende te houden in heel wat sectoren van toegevoegde waarde kan zijn. Staalindustrie, containerhandling, bulkhandling, waterzuivering, koeltorens, industriële kranen … om er maar een paar op te noemen. Die schaarste stopt niet aan de grens. Daarom komt er waarschijnlijk op korte termijn een derde servicecentrum in Nederland. Daarnaast verkennen we de mogelijkheden die er liggen in het noorden van Frankrijk en het
Duitse Ruhrgebied.”
Er waait duidelijk een frisse, nieuwe wind door het bedrijf. De plannen om verder te groeien zijn in volle gang, het team werd al uitgebreid en ook het logo en de huisstijl van MGH werden in een nieuw jasje gestoken. Wat scherper, wat moderner. Maar waar het bedrijf absoluut trouw aan blijft dat is zijn technische kennis en het aanbieden van oplossingen. Kennis die het bovendien graag deelt met zijn klanten. “Onze medewerkers beschikken samen over meer dan 200 jaar aan aandrijfervaring. We hebben aan de hand van Root Cause Failure Analysis een goed zicht op waar het verkeerd kan gaan met tandwielkasten”, verduidelijkt Heyvaert. “Die kennis hebben we gebundeld in gespecialiseerde opleidingen voor onze klanten waar ze leren hoe tandwielkasten stuk gaan en vooral wat ze moeten doen om dat in de toekomst te vermijden. Onderhoud is daarin cruciaal. We zien dat er door corona toch bespaard is op onderhoud. Bij ons uitte zich dat in meer spoedherstellingen, meestal te wijten aan een tekort of een verkeerde smering. Door onze training te volgen kunnen ze hun eigen team tot een hoger niveau brengen met een hogere uptime tot gevolg en een betere TCO.”
En wat met Industrie 4.0? Hoe zit dat geïntegreerd in de totaalservice van MGH? “De kennis en ervaring van ons team zijn ook in dit verhaal doorslaggevend. Dankzij de opgebouwde ervaring van MGH (door RCFA op tandwielkasten) kennen we de zwakke punten en kunnen we met een beperkt aantal meetpunten/metingen een goede opvolging doen. Dat gebeurt ofwel wanneer er een vermoeden is van een probleem of bij kritische installaties. Online conditiebewaking kan een toegevoegde waarde zijn. Door onze diepgaande kennis kunnen wij aldus aan onze klanten een groeitraject aanbieden om van curatief en preventief onderhoud te evolueren naar predictief onderhoud Maar het gaat er vooral om te destilleren wat voor een klant belangrijk is: heb ik een probleem? Wanneer zal het er zijn? Hoe kan ik het oplossen?”, besluit Duysters.